Hoge waardering van cliënten voor Wmo
De resultaten van het cliëntervaringsonderzoek Wmo over 2024 zijn bekend. Net als voorgaande jaren laat het een goed resultaat zien. Cliënten zijn (zeer) tevreden over zowel het contact met de gemeente tijdens het aanvraagproces als de geleverde ondersteuning door zorgaanbieders. Met cijfers (ruim) boven de 8 geven cliënten hun waardering voor de dienstverlening van de gemeente en lokale zorgaanbieders aan.

Aanvraagproces
Zo’n driekwart van de cliënten geeft aan het contact met de gemeente als prettig te ervaren. Het gesprek met de Wmo-consulent wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,3. Er wordt duidelijke informatie gegeven en er wordt goed geluisterd, vindt 90% van de ondervraagden. Er wordt (steeds meer) samen naar oplossingen gezocht en mensen voelen zich serieus genomen. 7% van de mensen vindt dat de hulp sneller had gemogen.
Hulp
De zorgaanbieders die de ondersteuning leveren, worden gemiddeld beoordeeld met een 8,1. Zo’n 88% van de cliënten aan dat de hulp past bij de hulpvraag die zij hebben. Mensen zijn tevreden over de kwaliteit en over de hulp (scores tussen 82% en 88%). De ondersteuning heeft bovendien effect: mensen kunnen zich beter redden (86%) of beter de dingen doen die zij willen (84%). 9% zou graag meer hulp krijgen.
Cliëntondersteuning
Eén derde van de cliënten wist niet dat zij iemand bij het gesprek konden vragen ter ondersteuning. Iets meer dan de helft van de cliënten zegt niet te weten dat men hiervoor gebruik kan maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Van deze groep had 15% hier wel behoefte aan gehad. Ondanks dat weten de meeste mensen de weg naar hulp goed te vinden. 87% van de ondervraagden wist waar zij moesten zijn met een hulpvraag. 6% had moeite om de hulp aan te vragen.
Meer over het onderzoek
Onderzoeksbureau Magis voerde het continu-onderzoek voor de gemeente Woensdrecht uit in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Het cliëntervaringsonderzoek is gebaseerd op de mening van cliënten die in 2024 gebruik hebben gemaakt van een individuele maatwerkvoorziening. Het grootste deel betreft huishoudelijke hulp (70%). In het onderzoek zijn ca. 275 vragenlijsten betrokken. De respons van 45,6% is representatief, waardoor de resultaten een betrouwbaar beeld weergeven.
Wethouder Sociaal Domein Arjan Buijsen reageert:
“Het is goed om te zien dat de hele keten van hulp en ondersteuning via de Wmo op een goed niveau zit in Woensdrecht. Cliënten zijn tevreden en dat resulteert in een mooie score. Door de geboden hulp merken mensen dat ze er niet alleen voor staan. Door ook in het voortraject ondersteuning in te roepen, kan dit gevoel nog versterkt worden. Onafhankelijke cliëntondersteuners kunnen daarin van grote betekenis zijn.”
