Verhuizen naar Nederland
Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond.
Wat moet ik doen?
- Maak een afspraak en kom persoonlijk naar de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
Maak een afspraak(externe link)
- De dag dat u komt is ook de dag dat u ingeschreven wordt.
- Bent u meerdere personen dan moet u voor iedere persoon een aparte afspraak maken.
- Lukt het niet om voor het aantal personen dat u opgeeft een afspraak te maken, dan is de agenda vol en moet u op een ander moment een afspraak maken.
- Neem een geldig legitimatiebewijs mee.
- Ieder persoon die ingeschreven moet worden moet persoonlijk bij de afspraak aanwezig zijn (dit geldt ook voor kinderen).
- Neem een huur- of koopcontract mee.
- Eventuele schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van de woning (met legitimatiebewijs) of de hoofdbewoner komt persoonlijk mee.
- Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland (niet ouder dan 6 maanden): een geboorteakte, huwelijksakte, echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald worden en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt.
- Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig.
- Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd. Aan de balie wordt bekeken of u hiermee ingeschreven kan worden.
- Ten alle tijden kunnen aan de balie nog aanvullende documenten gevraagd worden.
U woont korter dan 4 maanden in Nederland
Als u korter dan 4 maanden in Nederland woont, hoeft u zich niet in te schrijven bij de gemeente. U laat zich dan inschrijven als niet-ingezetene in de BRP. U doet dit met uw adres in het buitenland. Dit heet de Registratie niet-ingezetenen (RNI).
Hoe werkt het?
Als u minstens 4 maanden in Nederland komt wonen binnen een periode van 6 maanden, moet u zich inschrijven bij de gemeente.
U kunt zich inschrijven bij de gemeente als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie(externe link).
- U heeft de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
- U heeft een geldige verblijfsvergunning.
- U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
Wat heb ik nodig?
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
- Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd(externe link) worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt.
- Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
- Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig.
- Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.
Hoe lang duurt het?
De gemeente schrijft u zo snel mogelijk in. Dit duurt maximaal 4 weken.
Aanvullende informatie
Als u geen vast woonadres heeft, vraagt u eerst een briefadres aan bij de gemeente. Bijvoorbeeld wanneer u binnenschipper bent of in een instelling verblijft.