Met een identiteitskaart kunt u laten zien wie u bent (identificatie). U kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. U vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 5 werkdagen kunt u uw identiteitskaart afhalen aan de Receptie in het gemeentehuis of tegen een vergoeding thuis of op het werk laten bezorgen.

Maak een afspraak

Belangrijk om te weten:

  • Wij werken alleen op afspraak.
  • Neem een goedgelijkende, niet ouder dan 6 maanden, kleurenpasfoto mee die voldoet aan de richtlijnen (geen schoolfoto's).
  • Neem bij het aanvragen van een nieuw paspoort of identiteitskaart al uw huidige reisdocumenten mee. Ook als deze verlopen zijn en nog niet ongeldig gemaakt zijn.
  • Let op: voor het aanvragen van een paspoort hebben kinderen tot 18 jaar toestemming nodig van (beide) ouders of van de ouder, verzorger of derde die het gezag over het kind heeft.
  • Voor het aanvragen van een identiteitskaart hebben kinderen tot 12 jaar toestemming nodig van (beide) ouders of van de ouder, verzorger of derde die het gezag over het kind heeft.
  • U moet persoonlijk aanwezig zijn voor de aanvraag (dit geldt ook voor kinderen).
  • U betaalt uw paspoort of identiteitskaart bij de aanvraag. 

Wat moet ik meenemen?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als u een tweede paspoort aanvraagt, neemt u bewijzen mee dat u het tweede paspoort nodig hebt.
  • Als uw paspoort in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neemt u het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Hoeveel kost het

Voor een Nederlandse ID-kaart betaalt u tot het 18e jaar € 40,90. De kaart is dan 5 jaar geldig. Vanaf uw 18e betaal je € 83,85. De kaart heeft dan een geldigheid van 10 jaar.

De kosten voor een spoedaanvraag bedragen € 57,05 extra.

Het is mogelijk om een aangevraagd paspoort te laten bezorgen op uw thuis- of werkadres. De kosten daarvoor bedragen € 5,95 extra voor één reisdocument. U voldoet deze kosten bij de aanvraag en geeft dan ook het adres op.

Hoe lang duurt het?

U ontvangt een email of sms-bericht als uw identiteitskaart bij de gemeente is bezorgd. 

U kunt uw identiteitskaart  in ieder geval na 5 werkdagen afhalen. 
Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl(externe link)

Als u een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kunt u uw identiteitskaart de volgende werkdag vanaf 11.00 uur afhalen.

Als u uw oude identiteitskaart niet meer hebt en u hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om uw identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat u uw identiteitskaart krijgt.

Hoe werkt het?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als u 18 jaar of ouder bent. Als u jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig. Met een Nederlandse identiteitskaart kunt reizen naar de volgende landen(externe link).

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app(externe link) maakt u met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitskaart. Hebt u geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid(externe link) hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als uw identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kunt u direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag tekent u een Verklaring van vermissing. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als u verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als u uw oude identiteitskaart terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als u uw identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

U kunt de aangifte van de vermissing digitaal direct regelen. Dit heeft als voordeel dat uw reisdocument direct wordt aangemerkt als vermist.

Direct regelen - vermissing reisdocument

Kinderen tot 12 jaar

  • Toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het digitale formulier van de gemeente. U kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen. U kunt het formulier via deze link downloaden.

Direct regelen - toestemming reisdocument

  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die u nog hebt van uw kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. U betaalt direct bij de aanvraag.

Spoedaanvraag

Als u uw identiteitskaart snel nodig hebt, doet u een spoedaanvraag. Als u het identiteitskaart 's ochtends aanvraagt, kunt u het de volgende werkdag na 11:00 uur ophalen. U moet voor een spoedaanvraag wel extra betalen.

Aanvullende informatie

  • Als u niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kunt u in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als u onder curatele staat, kunt u ook een identiteitskaart aanvragen. U hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als u van naam verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als u van geslacht verandert, moet u een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool ziet u precies welke documenten u nodig hebt en kunt u online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt u veel tijd.