Onafhankelijke cliëntondersteuning
Via de gemeente kunt u gratis onafhankelijke cliëntondersteuning krijgen. Dat is voor iedereen die vragen heeft over bijvoorbeeld zelfstandig leven, zorg en ondersteuning, participatie, wonen, onderwijs en werk en inkomen. Een cliëntondersteuner is onafhankelijk en denkt mee in uw belang. Zo helpen we om hulp en ondersteuning persoonsgerichter, betrouwbaarder en toegankelijker te maken.
Contactgegevens cliëntondersteuners
Kunt u wel wat hulp gebruiken? Schakel dan een van onderstaande cliëntondersteuners in:
- MEE West-Brabant, Heerbaan 100, 4817 NL Breda, 076 - 522 30 90;
- MEE West-Brabant, Alexandra Oome, 06 - 43262392 of a.oome@meewestbrabant.nl. Werkdagen in het gemeentehuis van Woensdrecht: maandag, dinsdag en donderdag.
- MEE West-Brabant, Marga Franken, 06 - 48453418 of m.franken@meewestbrabant.nl. Bereikbaar op dinsdag en vrijdag.
- Vrijwillig cliëntondersteuner Elcilia Kleinsmidt, 0164 - 71 21 97. Bereikbaar op maandag- en dinsdagochtend. Op andere momenten of bij geen gehoor kunt u de voicemail inspreken, e.guy@oc-woensdrecht.nl.
- Vrijwillig cliëntondersteuner Marjon Diepenbroek, 06 - 30735743. Bereikbaar maandag en dinsdag of via voicemail, m.diepenbroek@oc-woensdrecht.nl.
- Vrijwillig cliëntondersteuner Ada Koster, 06 - 52795396, a.koster@oc-woensdrecht.nl. Bereikbaar op woensdag en donderdag.
- Vrijwillig cliëntondersteuner Peter Kempen, 06 - 11903770, p.kempen@oc-woensdrecht.nl.
Een cliëntondersteuner helpt u zonder kosten om uw hulpvraag aan te pakken. Zo kan een cliëntondersteuner u helpen met een gesprek over uw situatie met een instantie (zoals de gemeente). Of bij een (voor)onderzoek, een aanvraag voor een voorziening of zorgbemiddeling.
Een cliëntondersteuner is deskundig en onafhankelijk. Hij of zij neemt geen beslissing over uw aanvraag voor ondersteuning of een voorziening.
Cliëntondersteuning is er voor iedereen: kinderen, jongeren en hun ouders, ouderen, chronisch zieken en gehandicapten en mensen met of zonder beperking die moeilijk een baan vinden.
Zo werkt cliëntondersteuning in Woensdrecht
Dit filmpje laat zien hoe cliëntondersteuning in Woensdrecht werkt: https://youtu.be/uWexGUOIqTk(externe link). Wilt u gebruik maken van cliëntondersteuning, neem dan contact op met één van bovenstaande mensen.
Zorg dat uw hulpvraag helder wordt:
- vertel uw verhaal;
- bespreek waar u mee geholpen bent;
- bedenk welke stappen te zetten zijn;
- maak samen afspraken.
Schakel vervolgens de juiste hulp in:
- verzamel samen de benodigde informatie;
- vul samen de formulieren in of bereid de aanvraag voor;
- voer het keukentafelgesprek of intakegesprek met hulp van de cliëntondersteuner;
- onderneem de actie die nodig is om uw hulpvraag op te lossen.
Waar helpt een cliëntondersteuner u mee?
Ondersteuningsvragen
- hulpmiddelen
- woningaanpassingen
- huishoudelijke ondersteuning
Persoonlijke kwesties
- zelf hulp nodig
- gezinssituatie
- eenzaamheid
- mantelzorg
Financiële vragen
- reiskosten naar het ziekenhuis
- gezinsuitgaven
- toeslagen
- zorgverzekering
Deelnemende organisaties
De cliëntondersteuner staat in contact met meerdere organisaties die u kunnen helpen bij het oplossen van de hulpvraag:
- Wmo-loket
- sociale dienst (ISD Brabantse Wal)
- Brede Welzijnsinstelling (BWI)
- integrale toegang
- voorzieningenteam
- woningcorporaties
- zorgverzekeringen
- belastingdienst
- gemeente Woensdrecht
- verenigingen, instellingen en KBO
- burgerinitiatieven, zoals bijvoorbeeld het reparatiecafé
- en elke andere instantie of organisatie die een oplossing kan bieden bij uw probleem