BRP-correctieverzoek / Aanpassen onjuiste persoonsgegevens

De gemeente houdt gegevens over haar inwoners bij in de Basisregistratie Personen (BRP). Als uw persoonsgegevens niet goed zijn geregistreerd, kunt u de gemeente vragen om dit aan te passen. U kunt uw gegevens controleren op de website van MijnOverheid

Voor het indienen van een correctieverzoek maakt u een afspraak bij de publieksbalie. U kunt een correctieverzoek alleen indienen voor uzelf. Houdt hierbij rekening met de openingstijden.

In de BRP staan naast uw voornamen, achternaam, geslacht en burgerservicenummer (BSN) gegevens over uw:

  • ouders
  • nationaliteit
  • huwelijk of geregistreerd partnerschap
  • overlijden
  • inschrijving in de BRP
  • verblijfplaats (adres)
  • kinderen
  • verblijfstitel (als u uit een ander land komt)
  • gezagsverhouding en curatele
  • reisdocument (paspoort en/of identiteitskaart)
  • kiesrecht

Aanvraag

Zo geeft u een wijziging van foute gegevens in de basisregistratie personen (BRP) door:

  • Digitaal via onderstaande knop op deze pagina.
    Om uw correcte gegevens door te geven hebt u nodig:
    • Uw DigiD account;
    • Bewijsstukken van uw correcte gegevens.
  • Of maak telefonisch een afspraak en kom persoonlijk naar de gemeente waar u staat ingeschreven
    • U neemt dan mee:
      • uw geldige identiteitsbewijs
      • een bewijs van de foute gegevens, zoals een brief waarop uw naam fout staat
      • een bewijs van de juiste gegevens, zoals een bewijs van echtscheiding of geboorteakte. Dit is belangrijk, omdat de gemeente alleen op basis van officiële brondocumenten gegevens kan corrigeren in de BRP

Direct online regelen

Let op: het is niet mogelijk om via dit formulier uw verhuizing door te geven. Ook uw te laat doorgegeven verhuizing kunt u hiermee niet corrigeren.

Wat moet u weten?

  • U moet ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Woensdrecht
  • U kunt alleen uw eigen persoonsgegevens laten aanpassen

Wat moet u meenemen?

  • Een geldig identiteitsbewijs
  • Een bewijs van de foutieve gegevens, zoals een brief waarop uw naam fout staat
  • Een bewijs van de juiste gegevens, zoals een bewijs van echtscheiding of geboorteakte. Dit is belangrijk, omdat de gemeente alleen op basis van officiële brondocumenten gegevens kan corrigeren in de BRP

Op de website Nederland Wereldwijd kunt u zien aan welke vereisten uw brondocumenten uit het buitenland moeten voldoen, zodat u ze kunt gebruiken bij uw correctieverzoek.

Afhandeling door de gemeente

  • De gemeente beslist binnen 4 weken over het aanpassen van de gegevens.  Gaat het om gegevens over uw burgerlijke staat of nationaliteit? Dan kan de gemeente de termijn met 8 weken verlengen.
  • De gemeente stuurt u een brief als uw gegevens zijn aangepast
  • Ook als de gemeente uw gegevens niet kan of mag aanpassen, krijgt u daarover een brief

Als u het niet eens bent met de beslissing op uw verzoek, dan kunt u bezwaar maken bij de gemeente.

Voorwaarden

Als uw gegevens in de BRP niet kloppen, moet u dit kunnen bewijzen. U moet ook kunnen aantonen wat de juiste gegevens zijn.

Hoeveel kost het?

Een correctieverzoek BRP gegevens indienen is gratis.

Bent u geadopteerd en is dit foutief geregistreerd bij de gemeente?

Dan kan de gemeente op uw verzoek gegevens uit de BRP wijzigen of verwijderen. Het gaat om gegevens van vóór adoptie.

De gemeente kan gegevens wijzigen of verwijderen over:

  • uw naam
  • één of beide ouders
  • de bij adoptie verloren nationaliteit
  • adresgegevens van voor de adoptie
  • gegevens over immigratie en emigratie van voor de adoptie

Heeft u uw geslacht laten veranderen en is dit geregistreerd bij de gemeente?

Dan kan de gemeente op uw verzoek gegevens uit de BRP wijzigen of verwijderen. Het gaat om gegevens van vóór de geslachtswijziging.

De gemeente kan gegevens wijzigen of verwijderen over:

  • uw naam
  • uw geslacht
  • het gebruik van de achternaam van uw (ex-)echtgenoot of (ex-)geregistreerd partner

Meer informatie

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)

Een fout in gegevens moet worden aangepast bij de betreffende organisatie. Als de melder niet weet waar hij/zij terechtkan of de organisatie komt er zelf niet uit: meldt dit dan bij het MFO