Vliegveld Woensdrecht

Vliegveld Woensdrecht heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld voor zowel de bezetter als voor de geallieerden. 
Eind december 1944 wordt de 132e Wing van de Royal Air Force gestationeerd op vliegveld Woensdrecht. Vanaf hier ondersteunen zij de geallieerde opmars. 

English

During World War II, Woensdrecht Airport played a key role for both the occupier and the Allied forces. 
In late December 1944 the 132nd Wing of the Royal Air Force was stationed at Woensdrecht Airport. From here, the supported the Allied advance.

Deutsch

Der Flugplatz Woensdrecht spielte während des Zweiten Weltkriegs eine wichtige Rolle, sowohl für die Besatzungstruppen als auch für die Alliierten. 
Ende Dezember 1944 war das 132nd Wing der Royal Air Force auf dem Flugplatz Woensdrecht stationiert. Von hier aus unterstütze dieses Geschwader den Vormarsch der Alliierten.

Vliegveld Woensdrecht, mei 1940

In 1934 werd er hier, op de plaats van de huidige vliegbasis, een vliegveld aangelegd. Het terrein bestond uit een grote vliegweide met enkele gebouwen en werd voornamelijk gebruikt door de Bergen-op-Zoomsche Zweefvliegclub. 

In 1939 werd het vliegveld gevorderd door het ministerie van Defensie. Om een eventuele vijandelijke landing te voorkomen, werd het veld versperd door er zo´n 250 betonnen putringen weg te leggen. Ondanks deze maatregel kwam het vliegveld kort na de bezetting toch in Duitse handen. Binnen enkele dagen werd het vliegveld operationeel gemaakt en in gebruik genomen door de Luftwaffe.

Bron foto´s: Nederlands Instituut Militaire Historie

Vliegveld Woensdrecht, mei 1940 - september 1944

Het vliegveld werd door de Duitsers omgedoopt tot ‘Flugplatz Woensdrecht’. De eerste bouwwerkzaamheden op en rondom het vliegveld vonden plaats in de zomer van 1940 en deze gingen door tot zeker mei 1944. Zo werden er bunkers, hangaars, verschillende gebouwen en start-/landingsbanen gerealiseerd. 

Van mei 1940 tot en met augustus 1943 was Flugplatz Woensdrecht een operationeel vliegveld. In deze periode was Woensdrecht de thuisbasis voor verschillende vliegende eenheden, welke overigens niet in dezelfde periode actief waren op Woensdrecht. 

Op 31 augustus 1943 kreeg de laatste gestationeerde eenheid, Jagdgeschwader 26, bevel om Feldflugplatz Woensdrecht te verlaten. Hiermee was de rol van Woensdrecht als operationeel vliegveld vrijwel uitgespeeld. De toenemende bombardementen op het vliegveld zijn waarschijnlijk een van de redenen voor vertrek geweest. 

Ondanks dat het vliegveld zijn belangrijkste rol had verloren, bleef het toch in gebruik. Vanaf eind juli 1944 werd begonnen met de afbraak van het vliegveld. Bunkers werden opgeblazen, barakken werden afgebroken en het eens zo aanwezige luchtafweergeschut met bijbehorende zoeklichten verdwenen van het vliegveld. Uiteindelijk verlieten de laatste Duitsers het vliegveld op 11 september 1944.

Unteroffizier Otto Schmid (links) en Unteroffizier Günther Kirchner, twee jachtvliegers van de 5./JG 1, poseren voor een Focke Wulf 190 op Woensdrecht.
Monteurs van de 4./JG1 poseren bij een Focke Wulf 190. Op de neus van de Focke Wulf is duidelijk de 'Tatzelwurm' zichtbaar. Dit was het embleem van de II./JG 1.
Piloten van de 4./JG 1 in ‚bereitschaft‘, dit hield in dat zij op elk moment snel inzetbaar waren.

Vliegveld Woensdrecht, december 1944 - februari 1945

Op 22 december 1944 komen 4 squadrons van de Royal Airforce aan op vliegveld Woensdrecht. Zij behoorden toe aan de 132e Wing, Second Tactical Airforce. De 132e Wing bestond in totaal uit 5 squadrons; het Britse 66 en 127 squadron, het Noorse 331 en 332 squadron en het Nederlandse 322 squadron. Het Nederlandse 322 squadron komt als laatste aan op 1 januari 1945. 

Zij troffen hier een behoorlijke verwoesting aan. De Duitsers hadden flink huisgehouden bij hun vertrek vanaf ‘Flugplatz Woensdrecht’ en de zware gevechten in oktober 1944 hadden daar een schepje bovenop gedaan. 

Met wat improvisaties werd het vliegveld al snel weer operationeel gemaakt. De gehavende gebouwen werden waar mogelijk gerepareerd en er werd een start-/landingsbaan aangelegd met zogenaamde PSP (pierced steel plank) platen. Vliegveld Woensdrecht krijgt als codenaam ´B.79´. 

De 132e Wing werd met name ingezet voor het aanvallen van gronddoelen, konvooien en treinen, maar zocht ook regelmatig de confrontatie op met de Luftwaffe. Omdat Woensdrecht in de schootslijn lag van de V1´s die voor Antwerpen waren bedoeld, werd besloten om de Wing te verplaatsen. Op 21 februari vertrokken de laatste eenheden naar hun nieuwe bestemming: B.85 in Schijndel.

Noorse militairen bij aankomst op vliegveld Woensdrecht, 22 december 1944.
Twee Spitfires van het 127 squadron net voor vertrek.
Piloten van het 332 squadron poseren voor een Spitfire.
Birger Tidemand-Johannessen, piloot van het 331 squadron, net na terugkomst van een missie op 29 december 1944.

Bron foto's: Nederlands Instituut Militaire Historie en eigen archief initiatiefnemers.